básničky od Štěpánky
ZIMA
Zima je, zima je, |
vezmeme se za ruce a chodíme dokola (v kruhu) |
pojedeme na saních. |
zrychlujeme chůzi |
Sáně z kopce rychle jedou, |
(téměř) běžíme |
nahoru to nedovedou, |
|
nechtějí se ani hnout, |
na slovo "hnout" náhle zastavíme a stojíme na místě. |
musíme je vytáhnout. |
vezmeme dítě oběma rukama za pas a zdvihneme vysoko nad hlavu. |
ZEDNIK
Jeden, dva, tři, teď, |
dítě a dospělák stojí proti sobě, míče jsou zatím na zemi mezi dvojicí, počítáme na prstech, na "teď" tleskneme, veliké kruhy rukama |
Bude to zeď veliká, |
2x dřep do rytmu říkanky (příp. dřepy s míčem, ruce ve vzpažení) |
Cihla sem, cihla tam, |
uchopíme míč oběma rukama a otáčíme trupem vpravo a vlevo, ruce jsou předpaženy, drží míč |
Cihly rovně postavit, |
střídavě stavíme míče na sebe ve vzduchu (spodní vždy vytáhneme a přendáme na horní, oba míče stále držíme ve vzduchu) |
MEDVÍDEK
Já jsem malý medvídek, |
"medvědí" postoj- mírné rozkročení, |
když se chytnu za paty, |
chytíme kotníky, kolena napnuta |
žádnému se věřit nechce, |
sed na zem, nohy pokrčíme a obejmeme rukama, pomaly se zhoupneme vzad a zpět do sedu. Dospělák pomůže dítěti: jedna ruka ve výši lopatek brzdí pohyb vzad, druhá jemně tlačí na nárty při přechodu zpět do sedu |
ale je to známá věc, že jsem umělec! |
ze sedu výskok do výponu |
Cvičení medvídkové
Hou, hou, hou, medvídkové jdou, |
"medvědí kroky" (mírný stoj rozkročný, chůze na napnutých kolenou) |
běží málem v poklusu, |
z provázku uděláme kroužek (cirkus) na zemi, |
Převalí se na koberce, |
na koberci nebo podložce zkoušíme kotoul vpřed |
KAMARÁD
Kamarád, kamarád,
je to ten co mě má rád,
pomůže mi, poradí,
po ručičce pohladí.
Kamarád, kamarád,
je to ten koho mám rád,
pomůžu mu, poradím,
po vláskách ho pohladím.
Říkanku využijeme nejen jako mazlivou, ale třeba i konejšivou a relaxační. Dítě při ní objímáme a kolébáme se s ním, hladíme ho po ručce a ono nás na oplátku po vlasech.
CO UŽ UMÍM
Nejdřív ležím, |
Cvičíme podle obsahu říkanky |
pak se vodím, |
vodíme se za ruce |
sama (sám si) chodím, |
děti chodí samy |
Až oběhnu zahrádku, |
děti obíhají dospěláky |
DRÁČEK
Letí, dráček, letí, |
utvoříme s dětmi kruh, chytíme se za ruce nebo se otáčíme jen s dítětem, |
A všichni se hrnou ven, |
pustíme se a každý si rychle najde svůj "domeček" a schová se co nejrychleji zvedneme dítě nad hlavu a ještě, pokud to lze se s ním zatočíme - dítě je teď dráček |
HOKEJ
Hola hej, hola hej,
pojďte, děti, hrát hokej,
na kluzišti bruslí děti,
černý puk jim sem tam letí.
PADÁ SNÍH
Padá sníh, padá sníh,
pojedeme na saních,
pojedeme z kopce dolů,
narazíme na stodolu!
dospělák dělá sáně - sed na zem, nohy nataženy,
dítě si posadíme na naše nohy, zády k nám,
nohy má dítě položeny na našich nohou -
-nedrží se jimi rozkročením se na nás,
čímž by byly jeho nožičky na zemi (zadeček těsně nad naše kolena ),
podle rytmu říkanky pohybujeme nohama a dítě natřásáme, na závěr,nejlépe, když to netuší, nohy roznožíme a dítě padá zadečkem mezi ně (na podložku - koberec)
Brum...
Brum, brum, brum
vypil já jsem rum, dítě si postavíme na svá
chodidla a chodíme s ním,
zprvu dítě přidržujeme,
později se drží ručkama
našich nohou samo
teď se motám,
pelech hledám,BUM! trochu se s dítětem točíme,
stále stojí na našich
nohách a na "BUM" se
opatrně převalíme oba na zem
DOMEČEK
Turecký sed dospěláka a dítě sedí v takto vzniknuvším "křesílku"
Bumtarata, bum, bum, bum, dětské pěstičky jemně sevřeme do svých a bubnujeme jimi o
kolínka v rytmu
postavíme velký dům. ručičky dítěte vzpažíme a uděláme veliký oblouk
(přepažením ) jako domeček
K tomu malou stodolu, teď děláme společně malý oblouček před tělem dítěte - jako
Stodolu
budeme žít pospolu. na závěr dítě obejmeme a pomazlíme se s ním.
DVA ZAJÍCI
Zajíčci dva rozpustilí, |
"zaječí" skoky (výchozí poloha je dřep, ruce jsou dlaněmi opřeny o zem, nohy se odrážejí, rucejsou stále opřeny o zem) |
běhali a skákali, |
dva kotrmelce vpřed nebo leh na záda, pokrčit nohy, sepnout kolena rukama, zkusit se převalit vpravo a vlevo |
Na konec té taškařice, |
rychlé (rychlejší) "zaječí" skoky |
vyhodili - ejchuchu- |
výšvihy zánožmo střídavě (jako "zaječí" skoky, ale do výšky jde střídavě P a L noha) |
Cvičení vede k posílení dolních i horních končetin a procvičí kyčelní klouby a pánev. Děti rovněž zdokonalují koordinaci pohybu.
STARÝ ČÁP
Starý čáp,
klapy, klap,
chodí k brodu,
čeřit vodu,
čápice ho provází,
chytá žáby pod hrází.
Starý čáp,
capy, cap,
cape bosý
po rákosí,
za ním cape čápice,
ráchají se v rybníce.
Děti chodí prostorem a předvádí čápa - vysoko zdvihají nohy a "klapou" rukama v předpažení.
Pokud máme více dětí, mohou některé být žáby (poskoky snožmo), ostatní jsou čápi a čápice, kteří žáby honí.
Ty se mohou před čápem zachránit skokem do "vody" (předem připravený kruh z lana či švihadla apod.)
Děti si zdokonalí koordinaci pohybu, rovněž i výslovnost. Při hře potom vylepší orientaci v prostoru a posílí dolní končetiny.